Konsernin talous ja toiminta

Yleistä

FORCIT Groupilla on toimintaa kolmella liiketoiminta-alueella: FORCIT Explosives toimii siviiliräjähdetoimialalla sekä poraamiseen ja räjäytyksiin liittyvien ohjelmistojen alalla; FORCIT Defencen liiketoiminta on suuntautunut puolustusvoimille ja puolustustarvikkeiden valmistajille; ja FORCIT Consulting tarjoaa mittaus-, valvonta-, konsultointi- ja koulutuspalveluita. FORCITin tavoitteena on parantaa asemaansa Pohjoismaiden markkinajohtajana ja ensisijaisena räjähteisiin, panostamiseen ja ympäristövaikutusten arviointiin liittyvien palveluiden, tuotteiden ja osaamisen toimittajana.

Defence-liiketoiminta-alueella yhtiön päämääränä on olla ensisijainen teknologiakumppani ja johtava järjestelmätoimittaja epäherkkien räjähteiden maailmanmarkkinoilla.

FORCITin laatujärjestelmä on sertifioitu ISO 9001 -standardin mukaisesti ja ympäristöjärjestelmä ISO 14001 -standardin mukaisesti. Defence-liiketoiminta-alue on sertifioitu Naton AQAP 2110 -laatustandardin mukaisesti. ISO- ja AQAP-standardien lisäksi Defence-liiketoiminta on akkreditoitu Suomen kansallisen turvallisuusauditoinnin (KATAKRI) kriteerien mukaisesti.

Talouskatsaus

Yhtiön talous kehittyi vuonna 2023 pitkälti edellisvuoden tavoin. Liiketoimintaympäristö oli vaativa koko Euroopan talouskehityksen ja tärkeimpien maantieteellisten toiminta-alueidemme haastavien rakennusmarkkinoiden seurauksena.

Keskeisten raaka-aineiden hintojen osittainen normalisoituminen vuoden 2022 huipun jälkeen yhdistettynä Ruotsin ja Norjan valuuttojen arvon laskuun suhteessa euroon merkitsi yrityksen raportoidun liikevaihdon laskua.

Alla esitetyt tunnusluvut kuvaavat yhtiön kehitystä viimeisimpien tilikausien aikana. Konsernin liiketulos oli vakaa vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022.

Konserni2023
20222021
Liikevaihto, milj. euroa214,3228,3150,5
Liiketulos, milj. euroa26,626,98,6
Liiketulos % liikevaihdosta12,411,85,7
Oman pääoman tuotto (%) 30,541,314,2
Vakavaraisuus-%55,148,044,1
Henkilöstömäärän keskiarvo553533499
Palkat ja palkkiot, milj. euroa34,232,529,1
Emoyhtiö202320222021
Liikevaihto, milj. euroa109,8112,772,0
Liiketulos, milj. euroa13,613,63,3
Liiketulos % liikevaihdosta12,312,14,6
Oman pääoman tuotto (%)25,526,714,9
Vakavaraisuus-% 49,349,248,8
Henkilöstömäärän keskiarvo288265250
Palkat ja palkkiot, milj. euroa18,616,415,3

Vastuullisuus ja kestävä kehitys

Ympäristö

Vuonna 2023 yhtiö edistyi suunnitelmassaan saavuttaa hiilineutraalius toiminnassaan vuoteen 2035 mennessä ja teki tämän tavoitteen mukaisesti useita investointeja ja parannuksia. Lisäksi yhtiö otti käyttöön uuden ohjelmiston erityisesti ympäristö- ja vastuullisuustietojen keräämiseen, analysointiin ja raportointiin. Vastuullisuuteen liittyvä tutkimus- ja kehitystyö keskittyi emulsiokomponenttien kierrätykseen, vihreämpien raaka-aineiden arviointiin ja typettömän tuotevalikoiman kehittämiseen, jossa keskityttiin erityisesti uuden räjähdetuotteen työturvallisuuteen.

Turvallisuus

Turvallisuus on aina FORCITin ykkösprioriteetti. Vuonna 2023 yhtiö jatkoi turvallisuuskulttuurinsa vahvistamista, ja tapaturmataajuus (LTIF) laski 5 % edellisvuodesta. Vuonna 2023 LTIF oli 3,1. Lisäksi yhtiö jatkoi turvallisuuspolitiikkojensa ja -käytäntöjensä kehittämistä sekä kyberturvallisuuden että fyysisen turvallisuuden osalta.

Henkilöstö

FORCIT Groupin henkilöstömäärä jatkoi kasvuaan toiminnan kasvun myötä. Vuoden 2023 lopussa FORCITilla oli 590 työntekijää. Sairauspoissaolot pysyivät alhaisella tasolla ja olivat 3,2 % vuonna 2023.

Vuoden aikana toteutettiin koko konsernin kattava henkilöstökysely henkilöstön sitoutumisen ja tyytyväisyyden mittaamiseksi. Tulokset pysyivät korkealla tasolla ja osoittivat, että henkilöstön sitoutuminen on edelleen erittäin hyvällä tasolla (eNPS-indeksi 40).

Hallinto

Oy Forcit Ab:n varsinainen yhtiökokous valitsi 4.4.2023 hallitukseen Edoardo Santamarian uutena jäsenenä ja aiemmista jäsenistä jatkamaan Hans Karlanderin, Jarmo Lindbergin, Lauri Stadighin, Alexander Tallbergin ja Pasi Tolppasen. Jarmo Lindberg erosi hallituksen jäsenyydestään 6.4.2023. Lauri Stadigh on jatkanut hallituksen puheenjohtajana ja Joakim Westerlund FORCIT Groupin toimitusjohtajana. Yrityksen tilintarkastajina on toiminut KPMG Oy Ab, jonka päävastuullinen tilintarkastaja on Christian Hällström, KHT.

Hallituksen voitonjakoehdotus

Mikäli tilinpäätös vahvistetaan, Oy Forcit Ab:n yhtiökokouksen jaettavana on

Käyttörahasto37 587 879,15 euroa
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto1 500 630,00 euroa
Tilikauden ylijäämä23 069 267,47 euroa
Yhteensä62 157 776,62 euroa

Hallitus ehdottaa, että varat jaetaan seuraavasti:

Osakkeenomistajille maksetaan osinkona:
35 euroa/osake7 047 600,00 euroa
Käyttörahasto53 609 546,62 euroa
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto1 500 630,00 euroa
Yhteensä62 157 776,62 euroa

Yhtiön taloustilanteessa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia tilikauden päättymisen jälkeen. Yhtiön likviditeetti on hyvä, eikä ehdotettu voitonjako vaaranna yhtiön maksukykyä.

Yhtiön osakkeet

Yhtiöllä on vain yksi osakesarja. Jokainen osake tuottaa yhden äänen ja yhtäläisen oikeuden yhtiön osinkoon.

Osakkeiden määrä20232022
201 360201 360

Yhtiöllä on edelleen voimassa oleva valtuutus laskea liikkeeseen uusia osakkeita.

Lähipiirilainat

Yhtiö on myöntänyt lainoja konserniin kuuluville yhtiöille. Lainojen kokonaismäärä on 318 039,60 euroa ja laina-aika enintään 5 vuotta. Lainat maksetaan takaisin tasaerinä ja korko maksetaan lainaerän yhteydessä. Lainojen korko on sidottu pääasiassa kiinteään korkoon tai laskennalliseen korkoon. Lainoilla ei ole vakuuksia.