Toimitusjohtajan tervehdys

Toimitusjohtaja,
FORCIT Group

Toimitusjohtajan tervehdys

Ympäristössä, jossa elämme ja toimimme, tapahtuu ennennäkemättömiä muutoksia.

Ilmastonmuutosta ovat kuvanneet eksistentiaaliseksi uhaksi paitsi ilmastotieteilijät, myös merkittävät valtionpäämiehet. Käsitteellä voidaan viitata siihen, että ihmiskunnan olemassaolo on kirjaimellisesti uhattuna, mutta myös siihen, että elämäntapamme ja paikkamme maailmassa ovat vaarassa muuttua hallitsemattoman ilmastonmuutoksen seurauksena.

Geopoliittista tilannetta ovat viime vuosina kärjistäneet merkittävästi Venäjän hyökkäyssota ja muun muassa konflikti Gazassa sekä kasvavat jännitteet Itä- ja Kaakkois-Aasiassa.

Me FORCITilla koemme megatrendien vaikuttavan tietenkin myös meihin, mutta uskomme myös, että meillä on ratkaiseva rooli näiden trendien kielteisten vaikutusten torjumisessa.

Maaliskuussa 2023 Euroopan komissio ehdotti EU:n kriittisiä raaka-aineita koskevan säädöksen (European Critical Raw Materials Act, CRMA) muodossa toimenpiteitä, joilla voidaan varmistaa Euroopalle välttämättömien raaka-aineiden turvallinen, monipuolinen, kohtuuhintainen ja kestävä saanti. Säädökseen liittyen on määritetty 34 yhteiskuntamme ja vihreän siirtymän kannalta kriittistä raaka-ainetta, joista 17 on strategisia. Niihin kuuluu esimerkiksi mineraaleja ja metalleja, joita tarvitaan sähköajoneuvojen akkujen, tuuliturbiinien, aurinkopaneelien ja digitaalisten laitteiden valmistuksessa. Sen lisäksi, että kriittiset raaka-aineet ovat yhteiskuntamme toiminnan ja vihreän siirtymän kannalta välttämättömiä, niiden kysynnän odotetaan kasvavan eksponentiaalisesti tulevina vuosina. Monet näistä raaka-aineista, ja volyymiltaan suurin osa, jalostetaan ja hankitaan tällä hetkellä EU:n ulkopuolelta, mikä tarkoittaa huomattavia toimitushäiriöiden riskejä ja tekee EU:sta alttiin poliittiselle tai taloudelliselle painostukselle. CRMA:n tavoitteena on lisätä ja monipuolistaa EU:n kriittisten raaka-aineiden toimituksia, vahvistaa kiertotaloutta sekä tukea resurssitehokkuutta koskevaa tutkimusta ja innovointia ja korvaavien aineiden kehittämistä. Yksi vuodelle 2030 asetetuista tavoitteista on, että vähintään kymmenen prosenttia EU:n vuotuisesta kulutuksesta tulisi olla peräisin louhinnasta EU:ssa nykyisen alle kolmen prosentin sijaan. Pyrkimys saavuttaa nämä tavoitteet asettaa paljon painetta kaivosteollisuudelle, mutta ennen kaikkea lainsäätäjille, jotta näiden kunnianhimoisten ja tärkeiden tavoitteiden saavuttamisen edellyttämät muutokset saadaan aikaan.

Pohjoismaat ovat kaivosteollisuuden ja kestävän kehityksen edelläkävijöitä. Pohjoismaista kaivosteollisuutta ja laajemmin koko kaivosklusteria pidetään yhtenä maailman kestävimmistä tehokkaiden ja innovatiivisten tuotantomenetelmien, alan keskiarvoa alhaisempien päästöjen ja hyvän työympäristön ansiosta. Me FORCITilla olemme ylpeitä siitä, että olemme tärkeä osa toimialaa, joka on ja tulee olemaan kestävän, puhtaan ja vihreän Euroopan kannalta ehdottoman tärkeässä asemassa.

On kulunut kaksi lohdutonta vuotta siitä, kun Venäjä aloitti laajan hyökkäyssotansa Ukrainassa, ja Euroopan puolustusteollisuuteen kohdistuu nyt paineita, kun sen on tuettava Euroopan uskottavan puolustuksen ja pelotevaikutuksen uudelleenrakentamista. Jo vuosikymmenien ajan ala on ollut pirstaloitunut, investoinnit ovat olleet riittämättömiä, kriittisten raaka-aineiden saanti on ollut vaikeaa ja tuotantokapasiteetti vajavaista, joten alalta vaaditaan nyt valtavaa ponnistusta. Ympäristössä, jossa geopoliittiset jännitteet ja varoitukset Eurooppaan kohdistuvista suorista sotilaallisista uhkista kasvavat, FORCIT on ottanut roolinsa vakavasti uusien valmiuksien ja kapasiteetin rakentamisessa Euroopan puolustusta ja sen edustamia arvoja varten.

Vuonna 2023 FORCIT juhli 130-vuotista historiaansa. Vuosi oli merkittävä myös siksi, että yhteiskunnalle tärkeä roolimme tuli esiin selvemmin kuin luultavasti koskaan aikaisemmin.