VD-Ord

Verkställande direktör,
FORCIT Group

VD-ORD

I miljön där vi lever och verkar har vi nu en förändring utan motstycke.

Klimatförändringarna har beskrivits som ett existentiellt hot. Inte bara av klimatforskare, utan även av världens mäktigaste ledare. Man kan prata om ett bokstavligt hot mot hela mänsklighetens existens, men också en fara att den okontrollerade klimatförändringen kan ändra hela vårt sätt att leva och finnas.

Det förändrade geopolitiska landskapet har skapat nya globala spänningar som tagit fart med Rysslands aggressionskrig, konflikten i Gaza och de ökande spänningarna i Öst- och Sydostasien.

På FORCIT ser vi självklart att megatrenderna påverkar oss också. Men vi tror att vi har en avgörande roll i att motverka de negativa effekterna.

I mars 2023 föreslog EU-kommissionen en rad åtgärder i form av en europeisk lag om kritiska råvaror (Critical Raw Materials Act, CRMA) för att säkerställa EU:s tillgång till en säker, diversifierad, prisvärd och hållbar försörjning av kritiska råvaror. Listan över 34 kritiska råvaror, varav 17 är strategiska, har avgörande betydelse för hela samhället och den gröna omställningen för att stoppa klimatförändringarna. På listan finns bland annat mineraler och metaller för tillverkning av batterier till elfordon, vindkraftverk, solpaneler och digital teknik. De kritiska råvarorna är inte bara nödvändiga för att samhället ska kunna fungera och för den gröna omställningen, utan efterfrågan på dem förväntas öka exponentiellt under de kommande åren. Många av råvarorna, och merparten av volymen, utvinns och förädlas utanför EU. Det innebär stora risker för leveransstörningar och gör EU sårbart för både politisk och ekonomisk utpressning. CRMA har som mål att öka och diversifiera EU:s tillgång till kritiska råvaror, stärka återvinningen och stödja forskning och innovationer kring resurseffektivitet och utveckling av ersättningsprodukter. Ett av de kvantitativa målen är att minst 10 procent av EU:s årsförbrukning ska komma från utvinning inom EU år 2030, jämfört med den nuvarande nivån på under 3. Målet sätter stort tryck på gruvindustrin och på lagstiftarna som ska möjliggöra den förändring vi behöver för att nå våra ambitiösa, viktiga mål.

De nordiska länderna är gruvländer och pionjärer inom hållbarhet. Den nordiska gruvindustrin och det bredare gruvklustret är nog de mest hållbara i världen, med effektiva och innovativa produktionsmetoder, lägre utsläpp än branschen i genomsnitt och en bra arbetsmiljö. På FORCIT är vi stolta att vara ett viktigt kugghjul i en bransch med absolut en nyckelposition för ett motståndskraftigt, rent och grönt Europa.

Efter den sorgliga tvåårsdagen sedan Ryssland inledde fullskalig invasion av Ukraina står den europeiska försvarsindustrin under press att bygga upp ett trovärdigt europeiskt försvar och avskräckande åtgärder. Med årtionden av underinvesteringar, fragmentering, bristande tillgång till kritiska råvaror och brist på tillverkningskapacitet är det ett enormt åtagande. I en miljö med allt mer geopolitik och direkta militära hot mot Europa har vi på FORCIT tagit vår roll på allvar och tänker hjälpa till att bygga upp det nya försvaret av Europa. Vi tror på de värden som det medför.

2023 var året då FORCIT firade 130 år. Det var också året då vår roll i samhället framstod allt tydligare. Vår roll som är mer relevant än någonsin tidigare.