Koncernens ekonomi och aktiviteter

Allmänt

FORCIT Group driver tre affärsenheter: FORCIT Explosives bedriver verksamhet inom civila sprängämnen samt programvara för borrning och sprängning; FORCIT Defence riktar sig till försvarsmakter och tillverkare av försvarsmaterial; och FORCIT Consulting tillhandahåller mät-, övervaknings-, konsult- och utbildningstjänster. FORCIT:s målsättning är att vidareutveckla sin position som nordisk marknadsledare och prefererad leverantör av tjänster, produkter och kompetens gällande sprängämnen, laddning och övervakning av miljöeffekter.

Inom försvarsområdet är målsättningen att vara en prefererad teknikpartner och ledande systemleverantör på den globala marknaden för icke känsliga sprängämnen.

FORCIT:s kvalitetssystem är certifierat enligt ISO 9001-standarden och dess miljösystem enligt ISO 14001-standarden. Försvarsverksamheten är certifierad i enlighet med NATO:s AQAP 2110-kvalitetsnormer. Förutom ISO- och AQAP-standarderna har försvarsverksamheten också ackrediterats i överensstämmelse med kriterierna för den finska nationella säkerhetsauditeringen (KATAKRI).

Ekonomisk översikt

Bolagets ekonomiska utveckling 2023 var i stort sett i linje med föregående år. Den övergripande europeiska ekonomiska utvecklingen och den utmanande byggmarknaden i våra kärnområden resulterade i en krävande operativ affärsmiljö.

Den delvisa normaliseringen av viktiga råvarupriser efter pristoppen 2022, kombinerat med en ofördelaktig utveckling av svenska och norska valutor mot euron, innebar en minskning av bolagets omsättning.

Nedanstående nyckeltal beskriver utvecklingen under de senaste räkenskapsåren. Koncernens rörelseresultat var stabilt under 2023 jämfört med 2022.

Koncern202320222021
Omsättning, miljoner euro214,3228,3150,5
Rörelseresultat, miljoner euro26,626,98,6
Rörelseresultat som % av nettoomsättning12,411,85,7
Avkastning på eget kapital (%)30,541,314,2
Soliditet %55,148,044,1
Antal anställda i genomsnitt553533499
Löner och arvoden, miljoner euro34,232,529,1
Moderbolag202320222021
Omsättning, miljoner euro109,8112,772,0
Rörelseresultat, miljoner euro13,613,63,3
Rörelseresultat som % av nettoomsättning12,312,14,6
Avkastning på eget kapital (%) 25,526,714,9
Soliditet %49,349,248,8
Antal anställda i genomsnitt288265250
Löner och arvoden, miljoner euro18,616,415,3

Hållbarhet

Miljö

Under 2023 har bolaget gått vidare med planen och målet för CO2-neutralitet i verksamheten till 2035 och genomfört ett stort antal investeringar och förbättringar i linje med detta mål. Dessutom tog företaget i bruk en ny dedikerad programvara för att samla in, analysera och rapportera miljö- och hållbarhetsdata. FoU-arbetet kopplat till hållbarhet fokuserade på återvinning av emulsionskomponenter, utvärdering av grönare råvaror och vidareutveckling av ett kvävefritt produktsortiment med stort fokus på att säkerställa säkerhetsaspekterna hos denna nya sprängämnesprodukt.

Säkerhet

Säkerheten är alltid vår högsta prioritet. Under 2023 fortsatte företaget att stärka sin säkerhetskultur och olycksfallsfrekvensen (LTIF) minskade med 5 % jämfört med föregående år. 2023 års LTIF var 3,1. Dessutom fortsatte företaget att utveckla sina säkerhetspolicyer och rutiner, både när det gäller cybersäkerhet och fysisk säkerhet.

Personal

FORCIT-koncernens personalstyrka fortsatte att öka i takt med att verksamheten ökade. I slutet av 2023 hade FORCIT 590 anställda. Sjukfrånvaron var fortsatt låg och låg på 3,2 % under 2023.

Under året genomfördes en personalundersökning i hela koncernen för att mäta personalens engagemang och tillfredsställelse. Resultaten var fortsatt goda och visade att personalens engagemang fortsätter att ligga på en mycket bra nivå med eNPS-index på 40.

Administration

På OY FORCIT AB:s ordinarie bolagsstämma den 4 april 2023 invaldes Edoardo Santamaria som ny styrelseledamot, tillsammans med de befintliga styrelseledamöterna Lauri Stadigh, Hans Karlander, Pasi Tolppanen, Alexander Tallberg och Jarmo Lindberg. Jarmo Lindberg avgick som styrelseledamot den 6 april 2023. Lauri Stadigh har fortsatt som styrelseordförande och Joakim Westerlund har fortsatt som vd för FORCIT-koncernen. Bolagets revisorer har varit KPMG Oy Ab, med Christian Hällström som huvudansvarig revisor, CGR.

Styrelsens förslag till vinstdisposition

Om bokslutet fastställs står till Oy Forcit Ab:s bolagsstämmas disposition

Dispositionsfond37 587 879,15 euro
Fond för inbetalt fritt eget kapital1 500 630,00 euro
Räkenskapsperiodens vinst23 069 267,47 euro
Totalt62 157 776,62 euro

Styrelsen föreslår att medlen disponeras på följande sätt:

Till aktieägarna utdelas i dividend:
35 euro/aktie7 047 600,00 euro
Dispositionsfond53 609 546,62 euro
Fond för inbetalt fritt eget kapital1 500 630,00 euro
Totalt62 157 776,62 euro

Inga väsentliga förändringar har skett i bolagets ekonomiska situation efter räkenskapsperiodens slut. Bolagets likviditet är god och den föreslagna vinstutdelningen äventyrar inte bolagets betalningsförmåga.

Bolagets aktier

Bolaget har endast ett slag av aktier. Varje aktie ger en röst vid bolagsstämmor och samma rätt till dividend.

Antalet aktier20232022

Bolaget har ännu ikraftvarande fullmakt till att emittera nya aktier.

Närståendelån

Bolaget har beviljat lån till företag som tillhör koncernen. Lånens totala belopp är 318 039,60 euro och lånetiden är högst 5 år. Lånen amorteras i jämna rater och räntan betalas i samband med låneamortering. Räntan på lånen är huvudsakligen knuten till fast ränta eller beräkningsränta. Lånen har inte säkerheter.