Prognoser och förutsägelser

Risker och osäkerhetsfaktorer

De sämre globala och europeiska ekonomiska utsikterna förväntas påverka oss, särskilt inom entreprenörssegmentet i vår Explosives- och Consulting-verksamhet. Prognoserna för 2024 relaterade till aktiviteten på byggmarknaden har i alla nordiska länder blivit klart mer negativa under det senaste året.

Med en avsevärd andel av vår verksamhet i Sverige och Norge finns det en valutarisk på grund av fluktuationer i växelkursen mellan SEK och EUR samt mellan NOK och EUR. Företaget har fortsatt arbetet att skydda sig mot valutarisker i de avtal och överenskommelser som ingåtts.

Kriget i Ukraina och relaterade geopolitiska spänningar har ökat riskerna relaterade till IT- och hybridhot. Följaktligen har företaget gjort betydande investeringar och ökat sitt fokus på IT-säkerhet och fysisk säkerhet.

Utsikter för 2024

Utsikterna för infrastrukturbyggande fortsätter att präglas av försiktighet i Finland och Sverige, vilket drivs av de övergripande ekonomiska utsikterna. Förväntningarna inom gruvdriftsegmentet är neutrala jämfört med år 2023. Den största oron för 2024 är relaterad till de allmänna ekonomiska utsikterna i Europa och Norden. Konkurrensen på marknaden för civila sprängämnen är fortsatt hård. Genom att upprätthålla sin goda konkurrenskraft och med fortsatt fokus på utveckling och effektivitet räknar dock företaget med att FORCIT Explosives ska kunna ha en fortsatt lönsam verksamhet på sina huvudmarknader.

FORCIT Defences orderbok fortsatte att fyllas under 2023 och med de investeringar som gjorts i ökad produktionskapacitet är bolaget förvissat om sin förmåga att kunna fortsätta öka sin försvarsverksamhet under 2024.

FORCIT Consulting har en stark marknadsställning och är väl positionerat för vidare tillväxt genom geografisk expansion och utveckling av sitt tjänsteerbjudande.

Sammanfattningsvis förväntar sig bolaget en försäljningsökning under 2024 jämfört med 2023, drivet av en ökad efterfrågan på försvarsprodukter. Bolaget räknar med lönsam tillväxt.